Vialisa

9 augustus 2011 - Rosmalen, Nederland

Donderdag 11-8 vertrek ik voor mijn reis richting Azië. Als onderdeel hiervan  ben ik in september een aantal weken in Dhaka, Bangladesh. In 1994-1995 woonde en werkte ik hier voor een klein jaar. Ik ben erg benieuwd hoe het er na 16 jaar uitziet.

Vialisa

Gedurende 3 weken zal ik in Dhaka vrijwilligerswerk doen voor Stichting Vialisa. Vialisa is een in 2004 opgerichte Nederlandse stichting en heeft als doel het structureel verbeteren van het toekomstperspectief voor straatkinderen en werkende jongeren (vanaf 15 jaar) die in de sloppenwijken van Dhaka wonen. Dit zijn vaak jongeren (bijna kinderen nog) die verantwoordelijk zijn voor een heel gezin omdat inkomsten van een of beide ouders ontbreken of niet voldoende zijn om van te leven. Vialisa is opgericht door Lisa van Gerven. Zij is geboren in Bangladesh, maar op 2-jarige leeftijd geadopteerd door haar Nederlandse ouders. Na haar studie heeft ze Vialisa opgericht en zich in Dhaka gevestigd.

Ik voel mij bijzonder aangetrokken door het werk van Vialisa. Met beperkte middelen heeft Lisa een professionele organisatie neergezet. Er zijn heldere en realistische doelen voor de toekomst gesteld en een strategie neergezet om de doelen te realiseren. De doelstelling is jongeren:

• Te plaatsen bij de bedrijven die hen niet uitbuiten of gevaarlijk werk laten verrichten;
  • Een beroepsopleiding te geven;
  • Te voorzien van een mentor die ze om raad kunnen vragen als het gaat om loopbaanbegeleiding;
  • Bij te staan bij medische problemen;
  • Budgetbegeleiding te geven en te leren sparen voor noodsituaties;
  • Te helpen bij problemen thuis en of werkgever.

In de afgelopen jaren heeft Vialisa met haar werk al vele jongeren op weg geholpen naar een betere toekomst. Er is sprake van een kleine overzichtelijke organisatie. Dit maakt het mogelijk dat beschikbare fondsen voor een maximum worden benut om de jongeren te helpen. Er blijven gèèn middelen aan de ‘strijkstok’ hangen en er worden gèèn middelen besteed aan dure overhead of andere bureaucratische fratsen.

De werkwijze van Vialisa heeft mij bijzonder aangetrokken en hoewel beperkt tot maar een aantal weken ben ik blij dat ik in september een kleine bijdrage aan Vialisa kan geven door mijn aanwezigheid in Dhaka. Hoewel ik Lisa nog niet persoonlijk heb ontmoet ben ik zeer onder de indruk van haar werk en het enthousiasme en de gedrevenheid waarmee dit wordt uitgevoerd. Zij wordt vanuit Nederland gesteund door een team van vrijwilligers. Als je meer informatie en/of achtergrond over Vialisa wilt, dan verwijs ik je door naar www.vialisa.com. Ook via Twitter en Facebook is Vialisa te volgen. Uiteraard zal ik in september via deze reislog je verder vertellen over mijn belevenissen in Dhaka.

Alleen door de vrijgevigheid van donateurs zoals individuele personen, bedrijven, scholen en andere organisaties kan Vialisa haar projecten uitvoeren. Ik zou je willen vragen een vrijwillige donatie voor Vialisa te overwegen, alleen al omdat ik weet dat jouw donatie ook echt goed besteed gaat worden. Je kunt je donatie overboeken naar rekening nummer ING bank 9552228 t.n.v. Stichting Vialisa o.v.v. Bas in Dhaka. Iedere bijdrage van harte welkom. Mede namens Lisa alvast hartelijk dank!

1. Paul Koene:
    Hoi Bas,

nogmaals een goede reis en een hele prettige tijd gewenst! Graag tot ziens bij Rabo.

Gr Paul
  2. Gerard de Graaf:
    Hi Bas.
    Na je terugkomst eens bekijken of dit project in aanmerking komt voor een bijdrage uit:

Wij wensen jou een overgetelijke reis.
    Janneke en Gerard
  3. Corrie en Fred:
    Bas

Een hele goede reis. Veel plezier en een prettige werk vakantie.

Corrie en Fred
  4. Heey Bas:
    9 augustus 2011
    Heey Bas, Nou we gaan het meebeleven hoor jouw avontuur.Ben benieuwd. Een hele goede reis,veel plezier en vooral genieten!

Liefs je nichtje Annemiek en de meiden
  5. Danielle:
    He Bas,
    Heb je niet meer gesproken gister....wilde je nog een hele fijne, mooie reis wensen!!
    Groeten Daan
  6. Annelieke:
    Lieve Bas,

Het gaat weer kriebelen bij mij hoor, als ik je enthousiasme voor het project lees! Nog één nachtje slapen en dan het zo ver! Geniet nog even van de laatste paar uurtjes met mijn zussie!

X Annelieke
  7. Roy:
    He Bassie,

prettige reis & verblijf enne... vergeet je darts niet in te pakken ;-)

Hoi van Roy!
  8. THeo-Ina Bakker:
    Hoi Bas,
    Een hele goede reis gewenst, door Theo en Ina Bakker.
    We gaan het volgen, waar je ben, en wat je beleefd.
    Doei, en tot ziens.