Naam:
Reisverhalen:
Foto’s:
389

Over mij

Reizen is al jaren een grote passie! In de afgelopen jaren heb ik reeds de 6 werelddelen naar vele mooie landen rondgereisd. Een grote wens staat al een aantal jaren: een lange reis met de TransMongolië Express richting Azië. Om hier invulling aan te geven heb ik een sabbatical van 3 maanden! Wat een luxe om nu een droom in vervulling te laten gaan!

Over mijn reis

In augustus vertrek ik dus richting Azië. Het wordt een bijzondere reis naar zeer bijzondere, zeer uiteenlopende en ook verrassende bestemmingen!

De eerste paar weken met de TransMongolië Express is Andy mijn reisgenoot. Samen vertrekken we per trein via Eindhoven, Keulen, Kopenhagen en Mälmo naar onze eerste stop in Stockholm. Volgende stop is via Helsinki in Sint Petersburg waar we een paar dagen blijven. Dan door naar Moskou. Hierop volgend begint de treinreis pas echt met trein nr. 2 richting Irkoetsk / Baikalmeer. Verder richting Mongolië waar we een kleine week rond trekken. Laatste halte is Beijing. Hier zal ik afscheid nemen van Andy die weer terug vliegt naar Nederland.

Begin september vlieg ik vanuit Beijing naar Dhaka in Bangladesh. In 1994-1995 woonde en werkte ik hier voor een klein jaar. Ik ben erg benieuwd hoe het er na 16 jaar uitziet. Gedurende 3 weken zal ik in Dhaka vrijwilligerswerk doen voor Stichting Vialisa. Vialisa is in 2004 opgericht door Lisa van Gerven en heeft als doel het structureel verbeteren van het toekomstperspectief voor straatkinderen en werkende jongeren (vanaf 15 jaar) die in de sloppenwijken van Dhaka, Bangladesh wonen. Dit zijn vaak jongeren (bijna kinderen nog) die verantwoordelijk zijn voor een heel gezin omdat inkomsten van een of beide ouders ontbreken of niet voldoende zijn om van te leven.

Het laatste deel van de reis is samen met Cathelijne. Samen gaat we een bijzondere rondreis maken door Bhutan en Sikkim (Noord India). Deze kleine bergstaatjes in de Himalaya zijn een nog amper ontdekt paradijs voor ons als reisliefhebbers. We gaan hopelijk genieten van schitterende berglandschappen en een levendige boeddhistische cultuur. Tijdens deze reis maken we het kloosterfestival in Thimpu mee, een van de grootste van het land. Tijdens een festival worden gemaskerde dansen opgevoerd door de monniken, waarin verhalen worden verteld uit het leven van Guru Rinpoche.

Bezochte landen

Ik heb 52 landen (21%) bezocht:

Australië, Bangladesh, België, Bhutan, Bolivia, Botswana, Burkina Faso, Cambodja, Canada, China, Cuba, Curaçao, Denemarken, Duitsland, Egypte, Ethiopië, Finland, Frankrijk, Gambia, Ghana, Hongarije, Hongkong, Ierland, India, Indonesië, Italië, Laos, Luxemburg, Maleisië, Mali, Marokko, Monaco, Mongolië, Namibië, Nederland, Nepal, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Oostenrijk, Peru, Polen, Portugal, Rusland, Spanje, Thailand, Togo, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Zambia, Zuid-Afrika, Zweden, Zwitserland.