Sint-Petersburg (санкт-петербург)

16 augustus 2011 - Sint-Petersburg, Rusland

Na een tussenstop in Helsinki vertrek ik met de sneltrein richting Rusland. Vlak over de grens komen de douaniers aan boord van de trein en zonder problemen glij ik zo Rusland binnen. Vanaf het Finlyandsky station moet ik met de metro verder. Gelukkig, er staan veelal ook stationsbenamingen in het Engels aangegeven, zo is er wel uit te komen waar ik heen moet. Vragen heeft veelal geen nut, omdat de gemiddelde  Rus geen lettergreep Engels spreekt. Gelukkig gaat er een rechtstreekse metrolijn vanaf het treinstation naar het metrostation Baltiyskaya dat het dichtste bij het hotel ligt in het zuiden van Sint-Petersburg.

Haven HelsinkiCathedraal HelsinkiStation HelsinkiCathedraal Helsinki

Het metrosysteem werkt perfect en elke 2 minuten rijdt er metro voorbij. Zonder de metro zou het verkeer van de stad finaal vastlopen. Het is er enorm druk. De metrolijnen liggen veelal op een enorme diepte en lange roltrappen brengen je naar boven of beneden. Gediciplineerd staan de mensen rechts om ruimte te houden voor de gehaaste Rus die er zo links voorbij kan. De inrichting van de stations is veelal schitterend en al bijna een toer langs alle metrostations waard.

Maandagochtend vertrek ik erop uit om de stad te verkennen. Volgens de LP organiseert Peter's Walking Tours de beste wandelingen door de stad. De LP is qua startlocatie helaas wat verouderd, want ik sta bij het verkeerde hostel om te starten, maar ben gelukkig nog net op tijd bij Hostel Life waar de gids Anya op het punt van vertrekken staat. We zijn met 4 wandelaars (2 Duitsers en 1 meisje uit Israel). Any spreekt perfect Engels en laat ons gedurende 5 uurtjes de bekende maar zeker ook de onbekende mooie plekjes van Sint-Petersburg zien.

Uitzicht op water Sint-PetersburgKerk op Peter en Paul slotHermitage vanaf het waterStandbeeld Alexander de Grote

We beginnen goed met het ontdekken van verschillende binnenplaatsjes. Op een van de binnenplaatsjes heeft een lokale schoolmeester zich laten inspireren door Gaudi en samen met de schoolkinderen een waar mozaikkunstwerk gemaakt. Ik waan me bijna in Parc Grüell in Barcelona. Via de Summergardens komen we dan aan bij de oevers van de Nova Heba, welke we via een lange brug oversteken. Vanaf de brug hebben we een goed uitzicht op het Peter en Paul Fort. Binnen in het fort zijn verschillende musea gehuisvest, maar de Peter en Paul kathedraal is het middelpunt van het fort. Opmerkelijk is dat het nooit is gebruikt waar het voor gebruikt is; het is nooit aangevallen! De grootste tijd heeft het pre-revolutionair gediend als politieke gevangenis.

HermitageHermitage

Voor het beste uitzicht op Sint-Petersburg komen we op het Vasilevsky eiland. Hier hebben we links uitzicht op het Peter en Paul fort en rechts op de groen-witte Hermitage. We lopen nog een klein stukje door en eindigen voor de Hermitage op het Dvortssovaya Pl (Palace Square). Op het immense plein staat de 47 meter hoge Alexander column met het beeld van Alexander I, opgericht ter nagedachtenis aan de overwinning op Napoleon in 1812. Op het plein neem ik afscheid van Anya.

Ik loop nog even door naar de St. Isaac's kathedraal die met zijn gouden dom de skyline van Sint-Petersburg domineert. Vanaf de top (het zijn maar 262 treden naar boven!) is er een schitterend uitzicht over de stad en de rivier.

's Avonds heb ik een kaartje voor het Zwanenmeerballet gekocht, in het Astura theater van het Sint-Petersburg hotel. De zaal zit vol met druk fotograferende Zuid-Koreanen, maar de uitvoering is schitterend.

Alvorens dinsdagavond de sneltrein naar Moskou te nemen, wil ik natuurlijk naar de Hermitage. Ik ontwaak 's morgens door het regengekletter tegen de ramen, maar tegen de tijd dat ik buitenkom is het gelukkig weer droog. De Hermitage, het museum der musea is absoluut het bezoek waard. Omdat ik reeds in Nederland een toegangskaart via internet heb gekocht, omzeil ik de zeer lange rij van bezoekers en kan direct doorlopen naar de ingang. Het museum is zo groot, als je alles wil zien heb je meerdere dagen nodig. Ik besluit me te concentreren op enkele 'highlights' zoals natuurlijk de Nederlandse- en Vlaamse meesters, the Imperial state rooms waaronder de Malachite Hall, Nicolas Hall, Armorial Hall en Hall of St. George, de Picasso's, e.d. Omdat ik later in mijn reis nog naar Bhutan ga, had ik graag de Boedhistische kunstafdeling gezien, maar deze heeft tijdelijk plaats moeten maken voor een expositie met Arabische kunstschatten uit Ryaad, Saoedi Arabie.

Rembrandt / Oude man in leunstoel (1654)PicassoHermitageHermitageHermitageChinese warrior Hermitage

Na een uurtje of vier rondgedwaald te hebben vind ik het mooi geweest. Ik maak nog een rondje langs de imponerende Church of the Saviour on Spilled Blood. De koepels op de kerk zijn geinspireerd op de St. Basils kathedraal in Moskou en zien er schitterend uit.'s Avonds ga ik weer bepakt en bezakt richting het Moskovsky Vokzal (Moskou station). Op het station staat de Russische variant op de TGV al klaar. Met een vaartje van ca. 200 km per uur gaat het richting Moskou en verdwijnt Sint-Petersburg al snel uit zicht.

Station Moskovsky Vokzal Sint-PetersburgPerronTrein naar Moskou!Russische TGV

1. Pascal:
    Vlotte pen, buurman Bas!

Zo te lezen vermaak je je prima. Een ex-collega van me bezocht recent Sint-Petersburg en verbleef daar een paar dagen bij een 'local'. Ook zij was compleet overdonderd de pracht en allure van de stad. Misschien ooit nog eens heen, dan maar?

Mooi man! Goede reis
    *kedeng kedeng*
  2. Andy:
    17 augustus 2011
    Mooi man, dat alles zo vlotjes loopt in St Petersburg en leuk dat je naar het ballet bent geweest. Veel files in St Petersburg?, zeker in Moskou. Had je nog tijd om de DVD van de Hermitage van te voren te zien.... Trein ze...
  3. Erik:
    Hé Bas,
    Wij komen net terug van een weekje tsjechie met de kinderen en wij vonden al dat we veel gedaan hadden .....
    Kan me voorstellen dat je elk moment van je reis geniet!!

gr. Erik
  4. Cathelijne:
    17 augustus 2011
    De TME (Trans Mongolie Express), dwars door Rusland, het grootste land ter wereld!!!
    Lukt het een beetje met de taalbarrie en de (zware) rugtas??? ;-)
    Fantastisch, zo'n groot land waar je de komende dagen duizenden kilometers achter elkaar in en buiten de tsjoek-tsjoek veel gaat beleven!
    In de trein waar van alles door elkaar zit, loopt, slaapt, lacht, eet... vele culturen, reizigers, toeristen... Wauw, en jij zit daar tussen!!!!
    Vast en zeker bijna net zo leuk als mijn obsessie voor markten-overal-ter-wereld :-)
    Na Sint Petersburg en Moskou straks het 'ruige' Rusland in, het platteland.
    Ik ben benieuwd of je daar toch vaker een vriendelijke lach van de Russen tegenkomt, i.t.t. de norse, vaak droevige gezichten, of beleef je dat toch anders?!
    Nu eerst Moskou: Kremlin, Victory Park, Overwinnings Park, Novodevichy Nunnery, Novodevitsji klooster, Gorky Park, St. Basil's Cathedral, St. Basilius Kathedraal etc. etc., weer een paar km's wandelen (of toch hardlopen...?!)
    Veel plezier!

x
  5. Femke Bosma:
    Ha die Bas!

Ik moest wel lachen om je Parc Cruell (Parc Guell...) of deed je dat expres? En ik ben jaloers op je; naar het zwanenmeer in Rusland! Wauwwwww!!!!!

Groetjes!
  6. Ritu:
    Ha Bas,
    Wat super om je verhalen te lezen. Ik ben zeer jaloers op je bezoek aan het Zwanenmeer. Geniet van je reis!
    Groetjes,
    Ritu (Rabo Westland)
  7. The Thomsons:
    Ha die Bas,

Het is weer een genot om je reisverslag te lezen. Veel plezie in Moskou. We blijven volgen!

The Thomsons
  8. rik:
    19 augustus 2011
    Hee Bas,
    Ik ben zo vrij geweest om een plaatsje voor je te reserveren in een boeddhistisch klooster in Mongolie,de tondeuse ligt al klaar.
    4 uur op,bidden,7 uur een kopje boterthee,bidden,9 uur de gang dweilen,bidden en dan smiddsga een hap zuurdesembrood,en dat allemaal voor je welzijn.geniet ervan,deze 1 weekse belevingservaringsvakantie wordt je aangeboden door je ex reisbegeleider die zelf thuis in zijn luxe rotterdamse flat aan de koffie zit,haha. veel plezier jongen..