Stockholm

13 augustus 2011 - Stockholm, Zweden

Ik ben onderweg! Afgelopen donderdagavond ben ik in Eindhoven op de nachttrein naar Kopenhagen gestapt. Even zoeken naar de juiste wagon en dan tegelijkertijd afscheid nemen. Het afscheid op het station van Cathelijne, mama, Andy en Esther, Nies en de kids was even hectisch, maar niettemin fantastisch dat ze me allemaal uit kwamen zwaaien.

De 3-persoons coupe in de CityNightLine heb ik voor mezelf en is geweldig luxueus uitgerust en zelfs voorzien van een klein wastafeltje en elektra-aansluiting. Aan het einde van de wagon zelfs een badkamertje met een warme douche. Deze voorzieningen in de trein zijn in het vervolg op de TransMongolië Express zeker niet beschikbaar! Er hangen wagons aan de trein van allerlei pluimage met verschillende bestemmingen, waaronder Moskou, Berlijn en Praag. Ergens in Duitsland wordt e.e.a. gesplitst en vervolg elke wagons weer zijn weg naar een andere windrichting.

Station EindhovenCityNightLine coupeCityNightLine coupe

Ik slaap prima in de trein en merk weinig van het ontkoppelen van de verschillende wagons. Als ik wakker wordt rijden we net bij Padborg over de grens Denemarken binnen. Buiten is het slecht weer, da’s geen goed begin. Ik heb een korte overstap in Kopenhagen, maar dan door naar Stockholm. Daar word ik op het station opgewacht door Stefan, een vriend van Andy die hier woont. Hij heeft nog meer bezoek (Rob en Johanna uit Den Bosch) uit Nederland. Gezamenlijk eten we een pizza in de stad en drinken thuis we een biertje.

Wisseling van de wachtWisseling van de wachtWisseling van de wachtWisseling van de wacht

Zaterdagmorgen op tijd op stap. Ik wil graag nog wat van Stockholm zien. Een goed startpunt is Gamla Stan. Hier is Stockholm ooit gesticht en de belangrijkste bezienswaardigheid is het Kungliga Slottet (Koninklijk Paleis). Om 12.15 is hier de wisseling van de wacht, een prachtige ceremonie met veel marsmuziek en militair vertoon. Het is gezellig druk met veel toeristen bij de wisseling, maar ik bemachtig nog een prima plekje tussen het publiek. Ik wandel nog wat meer door de stad. Stockholm is een heerlijk relaxte stad, de dag dat ik hier doorbreng is veel te kort en smaakt naar meer. Hier kom ik zeker nog een keer terug!

Cathedraal StockholmParlementsgebouw StockholmAntieke telefooncelCentrum Stockholm

Aan het eind van de middag stap ik op de boot. Met de SiljaLine vaar ik richting Helsinki in Finland. Het is nog steeds schitterend weer als we wegvaren en op het zonnedeck is het druk. De eerste uren laveert de enorme veerboot langs de ontelbare eilandjes die deel uitmaken van groot Stockholm. Vanwege het mooie weer zijn er veel kleine (zeil)bootjes op het water. Genietend van het uitzicht en de mooie zonsondergang besef ik dat ik nu echt op reis ben!

Waterkant nabij StockholmSleepbootjeWaterkant nabij StockholmZonsondergang

1. Betsie:
    13 augustus 2011
    Ha die Bas,
    Wat leuk, je eerste "echte" reisverhaal. Geniet van al het moois wat je op je reis tegenkomt.
    Groet en een zwaai van overbuurvrouw Betsie
  2. Andy:
    14 augustus 2011
    Mooie stad Stockholm, veel schoons te zien bij technisch weer :-). Bof jij en wellicht de hele reis tot en met Peking met een coupé voor je alleen. Echt relax Stockholm. Gezellig gehad bij Stefan. Reis ze!
  3. Maurice:
    Hoi Bas,

We zijn al op veel plaatsen in Zweden geweest maar nog niet in Stockholm. Staat hoog op ons lijstje.

Veel plezier.
  4. Theo van Eerd:
    Hoi Bas,
    Fijn te horen dat je goed op weg bent en al leuke dingen gezien hebt, foto's geven al een mooi beeld, laat staan dat je er in het echt bent ! Nogmaals goede reis.
    Lees je onderweg ook je mail uit ? Ik heb een berichtje gestuurd over kaartjes voetbal.
    Theo
  5. Peter:
    14 augustus 2011
    Hi Bas, leuk te zien dat je weer "on the road" bent. Je hebt ondertussen wat meer reiskilometers in de benen dan ik!! Doe je goed! Veel plezier en ik zal nog eens een paar keer op je site kijken waar je uithangt. Veel plezier en JENOY...
    Groeten uit Den Bosch Peter
  6. Cathelijne:
    14 augustus 2011
    dag lieve Skype-matroos net aangekomen in Rusland!!!!
    ha, ha, wat geweldig dat ik via ons gezamenlijke vriendje Skype 'jou aan dek' ergens op rustig water tussen Stockholm en Helsinki, de wind, de golven en je reisgenoten hoorde, alleen jammer dat je mij niet hoorde... ;-)
    Geniet!!!!
    x
  7. Femke Bosma:
    15 augustus 2011
    Ha die Bas!

Stockholm is mijn favoriete stad en Zweden is mijn favoriete land dus superleuk dat dat de start van je reis is geweest!!! Stockholm is zeker de moeite waard om vaker heen te gaan... Ik wens je nog heel veel plezier en ik blijf je volgen!

Groetjes Femke
    (Rabobank Connect)
  8. Corrie en Jan Flikweert:
    15 augustus 2011
    Dag Bas,

Heerlijk zo'n reis. Dat wordt vast veel genieten, zowel voor jou als voor ons. De trein is ons favoriete vervoermiddel, dus dat wordt dubbel leuk. Veel plezier. Groeten aan moedertje Rusland

Corrie en Jan, Huizen
  9. Je "oude" buurvrouw Ria:
    Dag wereldreiziger,

Wat een geweldige reis!!! Dat wordt genieten en nog eens genieten volgens mij en heel veel indrukken opdoen.
    Blijf je volgen
    groetjes Ria
  10. Hans Vervoort:
    Hey Bas,

ik wilde je even plezier wensen tijdens je reis. Ik kom regelmatig terug om een kijkje te nemen.

groet,

Hans
  11. THeo-Ina Bakker:
    Hoi Bas,
    We volgen je op de voet.Mooi toch dat je ons erin gekent hebt
    om je verslag te lezen.
    goeie reis.Theo en Ina
  12. Ria ( Nijhuis):
    17 augustus 2011
    Hoi Bas, Ik zag je gaan, uitgezwaaid door je buren. Mijn computer gaat normaal erg weinig aan maar dit gaat veranderen. Leuk om te lezen waar je bent en wat je meemaakt. En meteen een stukje van die landen leren kennen. Al is het maar per mail.
    groetjes
    Ria