Mongolië (Монголия)

2 september 2011 - Ulaanbaatar, Mongolië

Vrijdagavond stap ik op de trein in Irkutsk, het is niet druk op het station. Blijkbaar zijn er weinig Mongoolse handelaren die de reis in Rusland al aanvangen. Ik deel mijn coupe met Irena, een gezellige Russin van 69. Gelukkig spreekt ze een heel klein beetje Duits. Haar man is 35 jaar overleden en ze gaat op bezoek bij een goede vriend die als fotograaf in Ulaan Batar werkt. Bij het opstaan word ik niet ontzien, ze stalt een heel ontbijt van brood, gekookte eitjes, gekookte aardappelen en nootjes voor ons uit. Mijn maag is echter nog van streek, opgelopen door wat 'verkeerd water' bij het Baikalmeer. Al een paar dagen spetterpoep dus! Desalniettemin smaakt het ontbijtje wel. Gelukkig dus nu wel 2 dagen in de trein om een beetje bij te komen en wat uit te rusten. Irena moedert over mee en ik heb er een fantastische reisgenote aan. Ze vertelt enthousiast over haar 2 dochters en kleinkinderen. Haar ongenoegen over Poetin steekt ze ook niet onder stoelen of banken. De grensovergang van Rusland naar Mongolië betekent lang wachten (ca. 5 uur), maar verloopt eigenlijk weinig spannend.

TransMongolië Wagon

In Ulaan Batar word ik zondagochtend opgehaald op het station door mijn gids 'Sunny' en chauffeur 'George'. Ze staan met mijn naam op een bordje al op me te wachten. Eerst maar eens een ontbijtje in Cafe Amsterdam. Ik voel me een stuk beter en het ontbijtje gaat er weer in als koek. Na wat afhandelingen op het kantoor van Tseren Tours ga ik naar het Gandan Khiid klooster in Ulaan Batar, bijna eigenlijk de enigste bijzondere bezienswaardigheid in de hoofdstad. Het is nog vroeg bij het klooster en we moeten even wachten tot het open gaat. Er staan al diverse bruidspaartjes bij de tempel klaar, samen met een bruidspaar behoor ik tot een van eersten deze ochtend die naar binnen gaat. De tempel is in 1937 grondig verwoest door de communisten van Stalin, maar is sinds 1990 weer aardig hersteld. In 1996 is er een nieuw bronzen beeld van Buddha geplaatst, het is ca. 26 meter hoog en ziet er indrukwekkend uit. In een van de neventempels maakt ik nog een Tibetaanse ceremony mee. In hoog tempo worden (soms onder begeleiding van muziek) Tibetaanse gebeden voorgelezen door ca. 30 monniken.

Gandan Khiid, U.B.Gandan Khiid, U.B.Gandan Khiid, U.B.Grot van de 100 monnikenTurtle Rock

Dan is het wat mij betreft zo snel mogelijk de stad uit! De bestemming van vandaag is Terelj National Park, dat redelijk dichtbij U.B. is gelegen. Net buiten U.B. is gelijk al het wijdse landschap te bewonderen, wat een ruimte en wat ziet het er schitterend uit! Onderweg komen we de eerste Ovoos al tegen. Dit zijn hoge stapels van stenen op bergpassen en zijn bedoeld voor offeringen aan locale geesten. Bij aankomst boven op de pass is het bedoeling dat je stopt en drie keer rond de Ovoo loopt en een offer op de stapel gooit. Een nieuw steentje op de top bijgooien volstaat al! In Terelj bekijk ik de Turle Rock en het Aryapala meditation centre.

Mijn eerste nacht in Mongolië verblijf ik in een traditionele ger. Dit is een nomadentent waar Mongolië zo bekend om staat. Voor Mongolen is kamperen een way of life. Voor toeristen zijn er diverse luxe uitgeruste ger kampementen, maar ik verblijf bij een nomadische familie zelf. Vaak heeft de familie 2 gers, waarvan er dan een voor een nacht gehuurd kunnen worden. Zo maak ik van dichtbij mee hoe deze nomaden in Mongolië leven. Voor we de ger bereiken is het nog een heel eindje rijden in het Terelj NP en na enkele rivieren doorgestoken te hebben bereiken we de plaats van overnachting. De omgeving ziet er schitterend uit en heb echt het gevoel in de middle of nowhere te zijn.

Paard in Terelj NPZonsondergang in Terelj NPPicknick in Terelj NPGer in Terelj NP

Ik kan het inmiddels prima vinden met gids en chauffeur. Jammer genoeg spreekt de chauffeur geen Engels, maar Sunny vertaald met veel plezier. George is een gepensioneerde politieagent die momenteel in de zomer als chauffeur werkt. Sunny is nog student op de Hotelschool en gedurende het zomerseizoen werkt hij als gids/kok voor Tseren Tours. Ze zijn allebei zeer gastvrij en behulpzaam en maken me het zo aangenaam mogelijk. Sunny kookt fantastisch en beiden weten enthousiast veel te vertellen over het landschap en gewoonten van Mongolië. De zonsondergang in Terelj is fantastisch. Als het daarna donker wordt is het ook echt donker, zo kennen we dat in Nederland niet meer. We hebben veel sterren, maar om er zo duizenden en duizenden te zien is schitterend. Ook de melkweg is goed zichtbaar.

Maandagochtend word ik wakker me getik van wat regen op de ger, gelukkig word het als we vertrekken droog en trekt de lucht al snel weer open. We gaan op weg naar Khustai N.P. Hier zijn enkele jaren geleden met succes weer wilde Przewalski's paarden (Takhi horses) uitgezet. Deze waren hier in Mongolië uitgestorven, maar o.a. in Nederland en Duitsland waren er nog exemplaren in verschillende dierentuinen. Na een intensief fokprogramma van enkele jaren zijn vanaf 1992 weer exemplaren uitgezet in het wild in dit NP. Het is even zoeken, maar gelukkig vinden we er een paar, zeer dichtbij nog wel. Aan het eind van de middag slaan we ons campement net buiten het park op, zomaar ergens midden op de vlakte met geen mens te bekennen in de wijde omgeving. Er volgt weer een adembenemende zonsondergang en aan de hemel zijn zowaar verschillende vallende sterren te zien!

Wilde Takhi (Przewalski paarden) 2Wilde Takhi (Przewalski paarden) 3Campingspot Khustai NPZonsondergang Khustai NP

's Ochtends word ik weer wakker van de regen, lig nu echter in een klein tentje in de middle of nowhere. Helaas is mijn tentje ook niet geheel droog gebleven van binnen en is mijn matje en slaapzak enigszins nat. Improviserend doen we snel een ontbijtje onder de klep van de auto en ruimen de tenten dan maar nat op in auto. Na een lange autotocht over de (zand)wegen van Mongolië komen we in een gebied dat Mongol Els word genoemd. Dit is een stukje woestijn met zandduinen en rotsformaties, maar mag in vergelijking met de Gobi eigenlijk geen naam hebben. We vinden weer een prima ger voor de avond/nacht en in de namiddagzon kunnen we gelukkig alle spullen nog te drogen leggen. Van de nomadische familie kan ik nog een paardje huren voor een uurtje, want wat is Mongolië zonder een paardrijtoer.

Omgeving GerMijn bed in de GerGerOnderweg in Mongolië

Woensdagochtend gaan we al weer vroeg op pad, net na de lunch komen we aan in Kharkhorin. In het midden van de 13e eeuw is dit waar het allemaal gebeurde. Chinggis Khaan vestigd hier een belangrijke uitvalsbasis voor zijn Mongoolse rijk dat mede door verdere uitbreiding door zijn zonen in de 13e eeuw rijkt van China tot Hongarije en van Rusland tot India. In de 16e eeuw is deze nederzetting van Chinggis Khaan al lang weer vervallen maar wordt wel het Erdene Zuu klooster gesticht, het eerste Buddhistische klooster in Mongolië. Het had ca. 100 tempels en op het hoogtepunt woonden er ruim 1000 monniken. Helaas is het klooster ook in 1937 gesloopt op bevel van de communisten onder Stalin, slechts 3 kloosters konden worden behouden. Ook konden veel beelden en maskers gelukkig worden gered uit de handen van de communisten en zijn momenteel weer tentoongesteld in het klooster. Rondom het klooster staat nog de originele muur bestaande uit 108 stupas die om de 15 meter de muur verfraaien. Het klooster ziet er verder schitterend uit, maar hoe zou het er uitgezien hebben als Stalinisten het niet verwoest hadden in 1937!?

Erdene Zuu, KharkhorinErdene Zuu, KharkhorinErdene Zuu, KharkhorinErdene Zuu, Kharkhorin

Na het bezoek aan het klooster doen we nog snel een paar boodschappen in het Soviet-oogend stadje en zoeken dan weer een mooi kampeerplekje op in het wijde veld. Na het genot van een fles wodka, een biertje en met uitzicht op de wijdse steppes van Mongolië is het goed slapen in het open veld in mijn tentje. Het is 's nacht fris in de open vlaktes door de stevige bries, maar in het tentje in mijn slaapzak is het prima te doen. Ik hoef dan ook geen kou te lijden!

Donderdagochtend hoeven we niet ver te rijden naar Ogii Nuur, een groot azuurblauw meer dat opeens na weer een bergkam op de eindeloze steppes te voorschijn komt. Bij het meer leven een verschijndenheid aan vogels, marmotten en andere dieren. Ik kan geen vissers ontdekken, hoewel er volgens de LP wel veel vis moet zitten. Uiteraard staan er ook weer verschillende gers. Bij een van de families vinden we weer onderdak voor de nacht.

Ogii NuurOgii NuurOgii Nuur Gers

Vrijdag is al weer mijn laatste dag in Mongolië, de tijd is om gevlogen, maar ik ben erg onder de indruk van het land. De eindloze steppes en vlaktes zien er oogverblindend uit. De grote lege grasvlaktes, waar her en der een ger staat herbergen een gros aan vee. Ik heb de afgelopen dagen enorme hoeveelheden paarden, rundvee, schapen en geiten gezien. Soms onder begeleiding van een herder te paard, maar veelal ook zo vrij rondlopend.

Onderweg in MongoliëOnderweg in Mongolië

Aan het eind van de middag komen we aan in U.B. Het is weer even wennen met zoveel mensen en met name het drukke verkeer in de stad. Na dagen soms uren geen kip te hebben gezien zitten we hier midden in het rushhour op de vrijdagmiddag. Ik verlang zo na een weekje eigenlijk aardig naar een douche en wat schone kleren. 's Avond nog een rondje door de stad gelopen, een paar boeken geruild bij Cafe Amsterdam en een hapje gegeten. Morgenochtend ga ik al weer verder, hoewel ik eigenlijk voel dat het bezoek aan Mongolië veel te kort is geweest. Ik had een topweek met een korte toer om kennis te maken met Mongolië. Er valt ongetwijfeld nog veel meer schoons in dit land te bezien!

Zaterdagochtend om 7.15 uur gaat de trein richting Beijing. In gedachten deze zaterdag veel bij mijn moeder die jarig is en 77 jaar gaat worden! Vanuit Ulaan Batar alvast een dikke zoen voor jouw Mam!

1. Lia:
    2 september 2011
    Hoi Bas, Goh wat een mooi land is Mongolie, en de foto's zijn ook super!! Leuk om met je mee te reizen via deze site. Ik kijk alweer uit naar je volgende avontuur!!! Geniet ze en goeie reis!! Lieve groetjes, Lia
  2. Corrie en Jan Flikweert:
    2 september 2011
    Dag Bas,
    Wat een heerlijk verhaal weer. We kijken tegenwoordig een paar keer per dag of er weer een nieuwe aflevering is. We genieten er enorm van; ook van je prachtige foto's.
    Gelukkig is het eind van je reis nog lang niet in het verschiet. Dus nog veel plezier, zowel voor jou als voor ons. Groeten van
    Corrie en Jan
  3. esther:
    4 september 2011
    Hoi Bas, terwijl jij aan de andere kant van de wereld allemaal avonturen beleeft die wij niet eens kunnen bedenken, hebben wij gisteren de verjaardag van mama gevierd. Jij kunt natuurlijk wel bedenken wat een verrassing het voor mama was al haar (schoon)zussen) en bijna al haar nichtjes opeens voor haar neus te zien verschijnen. Het weer was ons zeer goed gezind en we hadden het geluk de lange tafel voor 25 personen in de tuin te kunnen opstellen. Cathelijne, Noortje en ik hadden ons beste beentje voorgezet en hebben alle dames flink verwend. Mama genoot met volle teugen van het kippenhok dat zich in haar tuin bevond en iedereen vond het heel gezellig. Toen iedereen weg was hadden we nog even een flinke afwas te verzetten, waarna het nagenieten begon. Je krijgt de hartelijke groeten van al je tantes en nichtjes. Ze vonden het een flink avontuur wat je aan het beleven bent. Mama heeft aan ieder die het wilde je schema laten zien. Mama, Cathelijne, Noortje en ik hebben verschrikkelijk gelachen om het "lang zal ze leven lied"dat je ingezongen had op je reisblog. We hebben het verschillende keren afgespeeld om van jouw zangkunsten te genieten. Vanuit Helmond een fantastisch vervolg op je mooie reis toegewenst. Geniet ervan, doe voorzichtig en denk speciaal op de Chinese muur even aan ons!!! Liefs van je zus, Nies, Noortje, Sjors en Ole. En oja de jongens hebben alletwee gewonnen gisteren bij de opening van het seizoen. Hoe doet jouw team dat eigenlijk zonder hun aanvoerder? xxx
  4. Peter en Pieterke:
    4 september 2011
    Hoi Bas, mooi om bij je reisverhaal over Mongolië ook de foto's te zien. Goede reis verder.

Peter en Pieterke.
  5. Theo van Eerd:
    Hoi Bas,
    Geweldig leuk om je verslag te lezen. Telkens weer een ander nieuw deel van de wereld ! Je wordt denk ik overstelpt met al die indrukken.
    Vrijdag voetbalshow van Oranje gehad in Eindhoven, Ned. San Marino, met historische overwinning 11-0 ! Was leuk en Lilian heeft er met haar zoon ook van genoten.
    Veel succes in China en verder .....
    groet,
    Theo
  6. Henk Reijnders:
    Dag Bas,
    Wat een belevenissen zeg. Wat is internet voor dit soort zaken toch een ongelooflijk mooi medium. Ik geniet van je verhalen en je foto's, en dat die a-la-minute voor iedereen beschikbaar zijn is toch wel prachtig. Veel plezier verder en ik kijk uit naar je volgende bericht.
    Henk
  7. corien:
    4 september 2011
    Hoi Bas, Gisteren op de verjaardag van je moeder heb ik gehoord over je reis. Wat een super reis, ik heb je laatste bericht gelezen en zodra ik tijd heb maak ik nog een inhaalslag.
    Ik vind je foto's fantastisch en Mongolie ziet er prachtig uit.
    Alleen als ik jou was zou ik nog een zanglesje overwegen ;))

Groetjes van je nicht Corien
  8. joke:
    Hoi Bas
    Leuk je verslag weer te lezen.Ik heb een 4daagse reis met Margreth
    en een collega Yvonne naar Verona gemaakt was erg mooi.
    Verder was het gisteren heel gezellig bij je moeder mooi weer en fantastisch verzorgd door Esther Cathelijne en Noortje.
    Groetjes Tante Joke
  9. Martin en Tineke:
    4 september 2011
    Hallo Bas, hier een bericht vanuit Rosmalen.wij genieten van je verhalen en mooie foto's. Je hebt al veel gezien en leuke mensen ontmoet. We hebben je gemist op het feest van de ParrotRunners. Bij ons alles prima, weer volop aan het werk. Veel plezier. Liefs ons
  10. Andy:
    5 september 2011
    Bas, je boft privé chauffeur/kok en privé gids. En is de plaatselijke reisorganisatie goed bevallen die uitgekozen is...dat geldt ook overigens voor de hotels die we online hebben uitgezocht. Draaiboek is goed voor deze reis....

Groet en geniet van de Peking eend zonder de Hollandse Chinese Muur en van de wandeling op de muur.

Nog hardgelopen op de steppen dat lijkt me vet gaaf. Gisteren de Tilburg 10 miles gelopen en ben nog Robert John nog tegen gekomen.
    Het lopen ging lekker, het was wel klam en drukkend.
  11. Femke Bosma:
    5 september 2011
    Ha die Bas!

Beetje druk geweest de laatste tijd, dus lig een beetje achter met jouw (mega) verslagen, maar dat komt goed!
    Nog steeds superleuk om je op deze manier te volgen!

Geniet ervan!

Groetjes Femke

PS: Mijn studieaanvraag bij Rabo is goedgekeurd! Dus terwijl jij lekker de wereld aan het verkennen bent, ga ik met mijn neus in de boeken :-) !
  12. Astrid:
    6 september 2011
    Hoi Bas,

Wat ontzettend leuk om je reisverhalen te lezen! Helaas dat je kort voor je vertrek te horen kreeg dat je alleen moest gaan maar als ik het zo lees vermaak je je prima en zie en beleef je ontzettend veel.
    Je moeder was zaterdag overdonderd door zoveel vrouwen maar we hebben allemaal een hele gezellige middag gehad met prachtig weer!
    Geniet van alles, hier wordt het alweer herfstachtig (regen en wind) en vroeg donker :(.

Groet, Astrid
  13. Astrid:
    6 september 2011
    PS Waar kan ik het lang zal ze leven voor je moeder nou toch vinden :)? Jou wil ik ook wel horen zingen :)!
  14. Paula Janssen:
    7 september 2011
    Thank you for including me - lucky you!! Have a great time and keep up with the photos - Oma and Lia are coming over to see us on 16th September. Miss my old life!!
  15. Carlalala:
    22 september 2011
    Wat is Mongolie een prachtig land he?! Heb je nog jakboterkoekjes op?